Op radio 1 en in Spits: Dieet werkt bij ADHD
31 oktober 2006 Een eliminatiedieet kan van grote invloed zijn op ADHD-symptomen. Zelfs in die mate, dat de symptomen bijna volledig verdwijnen. Niet alleen thuis, maar ook op school. Dit blijkt uit recent Nederlands onderzoek, waarvan de eerste resultaten zaterdag 28 oktober zijn gepresenteerd tijdens het Congres ‘Voeding & Gedrag’ dat plaatsvond in het UMCU te Utrecht. Radio 1 heeft er zaterdag in haar ochtenduitzending uitgebreid aandacht aan besteed. Ook op de voorpagina van Spits (maandag) was er een stuk over te vinden met als kop: “ADHD verdwijnt door volgen dieet” met een groter vervolg op de tweede pagina.
Het ADHD-onderzoek is deze zomer afgerond. Aan de studie namen 27 kinderen deel met ADHD. De meeste van hen hadden ook de diagnose ODD, een opstandige gedragsstoornis. Bij 71% van de deelnemende kinderen werd na het volgen van een individueel dieet een gedragsverbetering geconstateerd van 75%, zowel in de thuissituatie als op school. Ook namen hun lichamelijke klachten af. “Bovendien heeft deze behandeling geen bijwerkingen, in tegenstelling tot een behandeling met medicijnen”, aldus Marjan de Boer van Stichting VoedselAllergie.
Marjan de Boer besprak tijdens het congres, dat wordt georganiseerd door het tijdschrift Ortho, de voorlopige resultaten van het nieuwe onderzoek. Zij is lid van de begeleidings-commissie die toezag op een correcte uitvoering van het onderzoek én moeder van een kind met ADHD. Haar zoon Mark, inmiddels afgestudeerd als jurist, leverde als ervaringsdeskun-dige een bijdrage aan het congres. Hij vertelde over zijn persoonlijke ervaringen met voedingsinterventies bij ADHD.
Afname medicijngebruik
De resultaten van het gecontroleerde onderzoek bevestigen de conclusies van een eerdere pilotstudie: een eliminatiedieet kan een sterke verbetering geven van ADHD-symptomen. Het nieuwe onderzoek is gesubsidieerd door de Stichting Kinderpostzegels Nederland, de Stichting Nuts-Ohra en de Matty Brandstichting. Er werd voortgeborduurd op het eerste Nederlandse onderzoek naar de invloed van een eliminatiedieet op ADHD, waarvan de uitkomsten in 2002 zijn gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Aan deze pilot namen destijds 40 kinderen deel met ADHD. Ruim 60% van de kinderen reageerde met grote gedragsverbeteringen op het gevolgde dieet.
Marjan de Boer besprak tevens de resultaten van een dieetonderzoek dat onlangs is uitgevoerd bij 9 jongeren met ADHD, ODD en PDD-NOS die om diverse redenen niet meer thuis kunnen wonen. De problemen binnen deze groep waren complex en het medicijngebruik omvangrijk. Het dieetonderzoek leidde ertoe dat het medicijngebruik met 75% kon worden verminderd, terwijl het gedrag in de groep sterk verbeterde ten opzichte van de periode vóór het eliminatiedieet. Het Congres ‘Voeding & Gedrag’ vindt plaats in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU). De organisatie is in handen van het tijdschrift Ortho. Voor meer informatie: www.voedingengedrag.nl. Op de website staat ook een link naar het eerdere artikel uit het NTvG (2002; 146:2543-2547).
Het ADHD-onderzoek is deze zomer afgerond. Aan de studie namen 27 kinderen deel met ADHD. De meeste van hen hadden ook de diagnose ODD, een opstandige gedragsstoornis. Bij 71% van de deelnemende kinderen werd na het volgen van een individueel dieet een gedragsverbetering geconstateerd van 75%, zowel in de thuissituatie als op school. Ook namen hun lichamelijke klachten af. “Bovendien heeft deze behandeling geen bijwerkingen, in tegenstelling tot een behandeling met medicijnen”, aldus Marjan de Boer van Stichting VoedselAllergie.
Marjan de Boer besprak tijdens het congres, dat wordt georganiseerd door het tijdschrift Ortho, de voorlopige resultaten van het nieuwe onderzoek. Zij is lid van de begeleidings-commissie die toezag op een correcte uitvoering van het onderzoek én moeder van een kind met ADHD. Haar zoon Mark, inmiddels afgestudeerd als jurist, leverde als ervaringsdeskun-dige een bijdrage aan het congres. Hij vertelde over zijn persoonlijke ervaringen met voedingsinterventies bij ADHD.
Afname medicijngebruik
De resultaten van het gecontroleerde onderzoek bevestigen de conclusies van een eerdere pilotstudie: een eliminatiedieet kan een sterke verbetering geven van ADHD-symptomen. Het nieuwe onderzoek is gesubsidieerd door de Stichting Kinderpostzegels Nederland, de Stichting Nuts-Ohra en de Matty Brandstichting. Er werd voortgeborduurd op het eerste Nederlandse onderzoek naar de invloed van een eliminatiedieet op ADHD, waarvan de uitkomsten in 2002 zijn gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Aan deze pilot namen destijds 40 kinderen deel met ADHD. Ruim 60% van de kinderen reageerde met grote gedragsverbeteringen op het gevolgde dieet.
Marjan de Boer besprak tevens de resultaten van een dieetonderzoek dat onlangs is uitgevoerd bij 9 jongeren met ADHD, ODD en PDD-NOS die om diverse redenen niet meer thuis kunnen wonen. De problemen binnen deze groep waren complex en het medicijngebruik omvangrijk. Het dieetonderzoek leidde ertoe dat het medicijngebruik met 75% kon worden verminderd, terwijl het gedrag in de groep sterk verbeterde ten opzichte van de periode vóór het eliminatiedieet. Het Congres ‘Voeding & Gedrag’ vindt plaats in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU). De organisatie is in handen van het tijdschrift Ortho. Voor meer informatie: www.voedingengedrag.nl. Op de website staat ook een link naar het eerdere artikel uit het NTvG (2002; 146:2543-2547).