Home
Omega 3-vetzuren mogelijk tegen zwangerschapsdepressie
15 augustus 2008 Suppletie met omega 3-vetzuren zorgt mogelijk voor een verbetering van zwangerschapsdepressie. Dit bleek uit een onderzoek met 24 zwangere vrouwen die ernstig depressief waren.
In twee willekeurige groepen verdeeld kregen ze dagelijks gedurende 8 weken ofwel 3,4 gram omega 3-vetzuren ofwel een placebo. Zowel tijdens als in de periode van een maand voor de suppletieperiode gebruikten ze geen antidepressiva. Aan de hand van verschillende scorelijsten werden de symptomen van depressiviteit geëvalueerd.
Aan het einde van de onderzoeksperiode bleek de depressiviteit in de groep die met omega 3-vetzuren was behandeld significant minder dan in de placebogroep. Ook het aantal vrouwen dat volledig herstelde was in deze groep groter maar het verschil met de placebogroep was niet significant.
Er is meer onderzoek met grotere groepen vrouwen nodig om definitieve conclusies te kunnen trekken.
De studie was gepubliceerd in de Journal of Clinical Psychiatry.