Minder kans op depressie met onbewerkte voeding
01 februari 2010 Onderzoek van het University College London heeft aangetoond dat het consumeren van onbewerkte voeding het risico van depressie vermindert, terwijl bewerkte voedingsmiddelen dit risico juist laten stijgen.
Aan de studie namen bijna 3500 proefpersonen van middelbare leeftijd deel. Slechts een kwart van de onderzoekspopulatie was vrouw. Bij aanvang werd het eetpatroon van de deelnemers vastgesteld. Na een periode van vijf jaar gaven de proefpersonen zelf aan in welke mate zij zich depressief voelden. Degenen die veel onbewerkte voedingsmiddelen aten, hadden minder kans zich depressief te voelen. Dit voedingspatroon bevatte veel groenten, fruit en vis. De proefpersonen die veel bewerkte producten zoals gezoete desserts, gefrituurd eten, bewerkte vleesproducten, geraffineerde granen en vette zuivelproducten consumeerden, hadden juist een grotere kans van depressie. Bij mensen van middelbare leeftijd is het voedingspatroon dus van invloed op stemmingsstoornissen zoals depressie.
Akbaraly TN, Brunner EJ, [..], Singh-Manoux A. Dietary pattern and depressive symptoms in middle age. Br J Psychiatry 2009; 195(5):408-13
Aan de studie namen bijna 3500 proefpersonen van middelbare leeftijd deel. Slechts een kwart van de onderzoekspopulatie was vrouw. Bij aanvang werd het eetpatroon van de deelnemers vastgesteld. Na een periode van vijf jaar gaven de proefpersonen zelf aan in welke mate zij zich depressief voelden. Degenen die veel onbewerkte voedingsmiddelen aten, hadden minder kans zich depressief te voelen. Dit voedingspatroon bevatte veel groenten, fruit en vis. De proefpersonen die veel bewerkte producten zoals gezoete desserts, gefrituurd eten, bewerkte vleesproducten, geraffineerde granen en vette zuivelproducten consumeerden, hadden juist een grotere kans van depressie. Bij mensen van middelbare leeftijd is het voedingspatroon dus van invloed op stemmingsstoornissen zoals depressie.
Akbaraly TN, Brunner EJ, [..], Singh-Manoux A. Dietary pattern and depressive symptoms in middle age. Br J Psychiatry 2009; 195(5):408-13